امروز: پنج شنبه 06 ارديبهشت 1403 برابر با 25 آوریل 2024

شرح مسابقه طراحی المان و مرکز اجتماعی Civic Center شهر بناب

شهرداري شهر بناب براساس مصوبه شوراي محترم اسلامي شهر بناب و در راستاي پیش بینی افق توسعه و آباداني شهری، در نظر دارد طراحی معماری شهري المان مركزي و فضاي شهري فلكه امام حسين (ع) شهر بناب را به عنوان مرکز اجتماعی طی يك مرحله به مسابقه بگذارد. بناب شهري است با قدمت 6000ساله با وسعت 1200 هکتار در 120 كیلومتری جنوب غربي تبریز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 1285 مترمیباشد. این شهر از سمت شمال با شهر عجب‌شیر، از سمت شرق با شهر مراغه، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهر ملکان و استان آذربایجان غربی مرتبط است. جمعیت شهر در سال 1395 معادل 85000نفر و طبق پیش بینی طرح جامع بناب که در مرحله تصویب نهایی قرار دارد- این شهر در سال 1415 پذیرای 105000 نفر خواهد بود.

اين شهر كانون غذاي اصيل كباب ايراني و غذاي منطقه آذربايجان با عنوان "کباب سنتی بناب (بناب کبابی)" مي باشد كه شهرتي جهاني دارد و صدها رستوران فعال در اين شهر در حال عرضه با كيفيت ترين غذاهاي بناب كبابي مي باشند. علاوه بر رستوران ها و تفرجگاه هاي متعدد در اين شهر، چندین بنای ارزشمند تاريخي و شاخص ( مانند مسجد جامع مهرآباد، مسجد جامع میدان ، بازار تاريخي شهر بناب، حوزه علميه بناب و پل پنج چشمه ،مسجد قرمز ، خانه تاریخی سیف العلما ، مسجد تاریخی اسماعیل بیگ که همگی نمود هایی از تاریخ وزین صفویه در این منطقه هستند مضاف بر اینکه دهکده کهن سال صور و تپه های باستانی و گردشگری قره قشون چهره ویژه ای به این شهر داده است.

در نقاط مختلفی از شهر بناب و با مقیاسهای منطقه ای، ملی و فرا ملی مراكز خدماتي، تجاري، تاريخي، ديني،مراکز درمانی و آموزش عالی متنوع و متعددی مستقر شده اند. حوزه علميه بناب که در جنوب شهر بناب و سایت مرکز اجتماعی شهر (مكان مسابقه) قرار دارد در مقیاس فراملی کار می کند. مرتبط با اين نوع از کاربری ها می توان به دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پيام نور، دانشگاه دولتي بناب اشاره کرد.

پهنه هائی از شهر بناب به محل استقرار و پيمايش دوچرخه اختصاص دارد. این مسيرهاي دوچرخه سواري از ابتدا در برنامه توسعه شهر بناب حضور نداشته اند و برخلاف بسياري از شهرهاي ايران كه به مقوله حمل و نقل پاك و سالم توجهي نکرده اند، اين مسيرها توسط شهرداري بناب برای این شهر در نظر گرفته¬شده و بسیاری از آن ها ساخته شده و هم اکنون مورد بهرهبرداری قرار مي گيرند. پرداخت به بحث دوچرخه به قدري در اين شهر پررنگ است كه بناب را علاوه بر شهر كباب، شهر دوچرخه نيز ناميده اند.

علاوه بر موارد ذكر شده بالا، در حوزه صنعت نيز شهرستان بناب داراي جايگاه ويژه اي در سطح كشور ميباشد. وجود كارخانجات متعدد توليد فولاد در شاخه هاي مختلف اين صنعت عظيم، شهرستان بناب را به سومين قطب صنعت فولاد كشور بدل نموده است. وجود نيروگاه 650 مگاواتي بناب و همچنين مجتمع پژوهشگاه انرژي اتمي شمال غرب كشور نيز از توانمندي هاي فني و علمي اين شهرستان حكايت دارد.

معرفی برگزارکننده

شهرداري شهر بناب بعنوان برگزارکننده و مجری طرح برنده مسابقه المان و مرکز اجتماعی شهر بناب می باشد.

معرفی سایت

فلكه امام حسين(ع) شهر بناب (كه در اصطلاح عاميانه با عنوان ميدان امام حسين(ع) ناميده ميشود) به قطر تقريبي60 متر و مساحت تقريبي2750 متر مربع در مركز شهر بناب در تقاطع دو خيابان قديمي و اصلي شهر بناب به نام هاي خیابان امام (ره) و شهيد باهنر و( شهيد بهشتي و شهید مطهری) واقع شده است.(قطر و مساحت فلکه میانی میدان14متر و 156 متر مربع)

اهداف طرح

هدف از مسابقه در مرحله اول به مشارکت گرفتن نقطه نظرها، دانش، تجربه و خلاقیت عموم معماران و شهرسازان، طراحان شهري و صاحبنظران ایرانی، برای مشخص کردن رویکرد، مفهوم و ایده های طراحی مناسب برای المان و مرکز اجتماعی شهر بناب میباشد. شهر در حال نو شدن و متحول شدن است و فضاي شهري در نظر گرفته شده برای   طراحي المان و مرکز اجتماعی، قديمي ترين فضاي شهري پس از مداخلات شهرسازانه و خيابان كشي هاي دوران مدرن است. پرسش و درخواست اصلی و اساسی کارفرما این است: کدام معماری و کدام رفتار با المان مياني، فضاي شهري و فلكه، برای ساماندهی محیطیِ مرکزِ شهری بناب مناسبترین است؟ و فلكه را ميتواند به ميدان و فضاي اجتماعي تبديل نمايد؟ کارفرما خواهان آنست که طرح المان و سازمان فضائی مرکز اجتماعی شهر بناب بعنوان یک قلمرو همگانی بتواند در ارتقا شخصیت شهر بناب نقشی تاثیر گذار داشته باشد و بتواند به نماد شهر تبديل گردد.

سایر اهداف مورد نظر برای طراحی مرکز اجتماعی شهر بناب عبارتند از:

- تقویت جریان زندگی شهری، روزانه و شبانه؛ به منظور ایجاد یک مرکز شهری چند عملکردی با هدف ارتقای سرزندگی شهری

- ارتقا كيفيت بصري و ارزش هاي ديداري فضاي شهري ميدان امام حسين(ع) در زمينه سيما و منظر شهري

- رویاروئی بهره برداران این مرکز اجتماعی شهر با فضایی "رویداد مدار" و پيشنهاد فضاها و عملکردها و مبلمان هايي مناسب در داخل فضا برای زندگی روزانه و شبانه این مجموعه

- فراهم شدن امکانات فضائی- مکانی برای فعاليت هاي مذهبي و اجتماعي و هنري نظير تولید چیدمان (هنر اینستالیشن)، هنر اجرا (پرفورمنس ارت)، صنایع دستی و دیگر صورت های آفرینشهای هنری از طریق حضور سازندگان و هنرمندان در این سایت و ایجاد نوعی کارآفرینی و ارتقا سواد بصري و سطح فرهنگ زندگي شهرنشيني

- در نظر گرفتن امکانات تاریخی، اجتماعی، مکانی واقع در حوزه تاثیر شهر بناب و حوزه های تاثیرگذار بر شهر بناب، امکاناتی همچون بناهاي با ارزش تاريخي پیرامون پروژه، بازار قديمي و فضاهاي گذر با ارزش آن، و ظرفیت های محیطی ای همچون حضور مردم و ظرفیت های منطقه ای و فرداستی همچون باغ هاي ميوه و درياچه اروميه

- چند مقیاس بودن عملکردها، مقیاس هائی که از بناب شروع میشوند و تا مقیاسهای فرا استانی پیش میروند؛

- در نظر گرفتن امکانات تاریخی- اجتماعی واقع در پیرامون شهر بناب مانند: حضور گردشگران، حمل و نقل پاك، توريست غذايي، سایتهای باستانی و داشته هاي شهر بناب.

- توجه جدی به فرایند اجرا شدن طرح و کیفیت اجرا و در نظر داشتن تصویری از هزینه ها و برآورد مالی طرح.

- خواست کارفرما پرورش و پردازش ایده هاي ناب و به تبع آن ارائه نقشه های طراحي توسط نفر اول برنده مسابقه در 4 رشته معماري، سازه، تاسيسات مكانيكي و تاسيسات الكتريكي در حد فاز یک، فاز دو، ارايه دفترچه هاي محاسباتي سه رشته سازه، تاسيسات مكانيكي و الكتريكي، ارايه نقشه هاي فني و اجرايي و جزييات اجرايي هر 4 رشته و ارايه نقشه هاي 4 گانه المان طراحي شده و هم محوطه و متره و برآورد كل پروژه در 4 رشته می باشد.

ملزومات هدایت کننده برای برنامه ریزی و طراحی المان و مرکز اجتماعی شهر بناب

1.بر اساس ضوابط و معیارهای طرح جامع 81 و تفصیلی مصوب سال های 1381 و1385 ، عملکرد غالب برای فلكه امام حسين بناب و بناهاي اطراف موجود بعنوان مرکز اجتماعی-مذهبی-تجاری شهر بناب "تجاري" با تراکم 120و سطح اشغال 40 درصد در نظرگرفته شده است.

  1. 2.   عملکرد تجاري در این سایت بطور مشخص، کاربریهای تجاري، اداري نظير بانك ها و ادارات دولتي، خدماتي نظير دفاتر خصوصي و شركت ها و فضاهاي مرتبط خصوصاً بدلیل وجود چند مرکز حوزه علمیه شهر مذهبی را شامل می-شود.

3. افق زمانی کوتاه و میان مدت پروژه جهت لحاظ نمودن "آینده" در طرح، بین يك تا 10 سال، از سال 1402 مد نظر قرار گیرد؛ مقیاس عملکردی و نفوذ خدمت رسانی این پروژه، در بازۀ زمانی کوتاه و میان مدت، شهر بناب در نظر گرفته شود. افق زماني بلند مدت پروژه فاقد زمان پاياني بوده و اميد است با طراحي هر چه غني تر پروژه تعريف شده ساليان سال در خدمت مردم شريف شهر بناب باشد.

  1. 4.   ساير كاربري هاي توريستي عمدتا برای مقیاس های فراشهری محاسبه و درنظر گفته-شوند. از آنجا که پس از اجراي المان و فضاي شهري با شخصيت مرکز اجتماعی شهر بناب، این مجموعه به مقصد بازدیدکنندگان تبدیل خواهد شد، ضروریست امکانات مناسب برای حضور مردم در بازههای زمانی متناوب برای آن در نظر گرفته شود (انواع طرح ها و ايده هاي ناب می¬توانند در زمرۀ ایده های پروژه پرورش یابند)؛

5.کاشت درخت های بومی یکی از خواست های موکد کارفرما میباشد. درختکاری میبایست با توجه به گونه های بومی که به آب کمتری احتیاج دارند و هم در تابستان و هم در زمستان به غناي فضا مي افزايند پيشنهاد گردد و در ترکیب با مسیرهای پیاده و دوچرخه طراحی شوند. تفکر باغ- فضا برای ساماندهی این فضا قابل توجه است. البته كاشت درختان بايد با توجه به بدنه هاي شهري و در تعامل و ارتقاي ايده هاي سيما و منظر شهري موثر در طرح باشد.      

  1. 6.   برای تمامی کاربریهای شهری و فرا شهری میبایست فضای پارکینگ محاسبه و در پیرامون سایت مستقر شود به نحوی که تداخلی با مسیرهای پیاده نداشته باشند. بعلاوه مسیرهای سواره ویژه سرویس، اورژانس و حمل ونقل کالا و از این قبیل در نظر گرفته شود.

7. با توجه به اينكه محتواي اين مسابقه به دو جز المان و فضاي شهري قابل تقسيم است، طراحي اين دو جز بايد در تعامل و هماهنگي كامل باهم باشد و ليكن در صورتيكه هر كدام از جزها به تنهايي و بدون اجراي جز ديگر اجرا گردند نبايد از غنا و كامل بودن هر يك از اجزا كاسته شود.

شرایط شرکت کنندگان

عموم فارغ التحصیلان معمار و طراح شهري و شهرساز، شامل شخصیت های حقیقی و حقوقی میتوانند در این مسابقه شرکت کرده و ایده ها و پیشنهادهای خود را ارائه دهند. شرکت در مسابقه نیازمند برخوردار بودن از توانهای تخصصی در رشته های مرتبط با طراحی، معماری، طراحي شهري و شهرسازی و اجرا میباشد. حضور و مشاركت تیم حرفه ای و چند تخصصی شرکت کننده شامل متخصصان سازه، ژئوتکنیک، تاسیسات، محیط زیست و سایر تخصصهای مرتبط كه به اقتضاي طراحي توسط تيم طراحي پيش بيني مي شود موكدا توصيه  مي گردد.

شركت كنندگان جهت شركت در مسابقه لازم است مبلغ يك صد هزار (100/000)تومان براي گروه هاي حقيقي انفرادي و مبلغ دویست هزار (200/000)تومان براي گروه هاي حقيقي دو نفره و بيشتر يا گروه هاي حقوقي به شماره حساب 3100003220005  شعبه  بانک ملی بنام شهرداري بناب واريز و اصل فيش واريزي را به همراه ساير مدارك درخواستي مرحله ثبت نام مسابقه جهت دريافت كد شركت در مسابقه به دبيرخانه مسابقه تحويل و رسيد دريافت نمايند. ارسال از طريق پست و ایمیل ميسر بوده وليكن ضمانت دريافت مدارك بدون اخذ تاییدیه از دبيرخانه مسابقه به عهده  شهرداري بناب نميباشد.

جـوائـز

پس از داوری ،3 طرح برگزیده و به ترتيب اولويت برنده خواهند شد. نام برندگان طی اعلان رسمی در رسانه ها و يا سايت شهرداري بناب اعلام و به نفر يا گروه برنده رتبه اول مبلغ 100 میلیون تومان و به نفر يا گروه برنده رتبه دوم مبلغ 10 ميليون تومان و به نفر يا گروه سوم مبلغ 5 ميليون تومان اهدا خواهد شد. به تمامي شركت كنندگان در مسابقه لوح تقدیر شركت در مسابقه اهدا خواهد شد.

هیئت داوران

این مسابقه دارای ناظر، مدیر و اعضای هیئت داوران به شرح ذیل می باشد. 

1- ناظر مسابقه دکتر فرید پناهی - دکترای برنامه ریزی شهری (شهردار بناب)

2- مدیر مسابقه دکتر داریوش ستارزادهارشناسی ارشد معماری، دکترای شهرسازی (هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز)

داوران مسابقه به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:   

- آقای مهندس حسین فلاح نژاد-کارشناسی ارشد معماری(هیئت علمی دانشگاه تبریز)

- آقای دكتر وحید قبادیان-دکترای معماری(هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز)

- آقای دكتراحد نژاد ابراهیمی-دکترای معماری(هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز)

اعضاء هیئت داوران در فرایند تدوین فراخوان بطور موثر مشارکت داشته اند.

برنامه زمانبندی

با توجه به انتشار فراخوان در نیمه اول فروردین ماه 1402 و بر اساس برنامه زمانی مسابقه، شرکت کنندگان مي بايستي از تاريخ 1402/01/18 اقدام به ثبت نام و اخذ كد شركت در مسابقه از طريق لينك ذيل:   WWW.Bonabcity.org.irو يا تماس با تلفن هاي 37739342-041دبيرخانه مسابقه 09141205388 دبیر مسابقه كه مستقر در محل شهرداري بناب ميباشد ارسال نمايند. ارسال طرح در زمان مقرر به همراه فرم مشخصات الزامی است. برنامه زمان بندی مسابقه به شرح زیر می باشد:

- تاریخ آغاز مسابقه 1402/01/18(ثبت نام و اخذ كد شركت در مسابقه به همراه فرم مشخصات)؛

- تاریخ آغاز دريافت آثار از زمان ثبت نام لغايت پايان وقت اداري روز دوشنبه 1402/02/18:

- جلسه داوري آثار روز چهارشنبه   1402/02/20؛

- برگزاری نشست رسانه ای اعلام برندگان مسابقه واطلاع رساني در تارنماي شهرداري بناب در روز 1402/02/21

با توجه به استقبال شرکت کنندگان تاریخ شرکت در مسابقه تا تاریخ 1402/03/08 تمدید شده و زمان داوری آثار 1402/03/10 می باشد.

- بلافاصله پس از اعلام برندگان فرایند عقد قرارداد با رتبه اول براي تهيه نقشه هاي اجرايي 4 گانه آغاز می شود. جوائز نفرات دوم و سوم و لوح هاي تقدير شركت كنندگان تا پایان اردیبهشت ماه 1402تقدیم خواهد شد.

آدرس ثبت نام و سایت تحویل مدارک مسابقه

شرکت کنندگان برای کسب اطلاعات و دریافت اسناد و فایل ها و مدارک مورد نیاز مسابقه به سایت مسابقه (تارنماي) شهرداري بناب به آدرس اینترنتی   WWW.Bonabcity.org.ir

مراجعه کنند. مدارک ارسالی در موعد مقرر هم به صورت دیجیتال و هم شيت هاي چاپي به شرح زیر می باشند:

1- فرم مشخصات شرکت کننده/شرکت کنندگان؛

2-   4 اسلاید و 4 شيت 100*70 سانتيمتري شامل تمامی ایدئوگرامها، دیاگرامها، ترسیمات سه بعدی، متن ها و تحلیلها؛

اسلایدها در قطع آ-سه (A3) قابلیت چاپ داشته باشند، با کیفیت تصویر سیصد دی پی آی (300 dpi) در فرمت یک PDF با حجم حداکثر 10 Mb ارائه شوند، جوهر اندیشه و ایده حداکثر در 100 کلمه بر روی اسلاید ها و شيتها آورده شود. توجه شود که در زمان داوری،ممکن است اسلایدها بر روی صفحه نمایش داده (Project) شوند وليكن بدون پروجكشن نيز بايد آثار ارسالي در قالب شيت هاي چاپ شده بايد گوياي كار طراح باشند. توضیحات کلی نیز باید حداکثر در 500 کلمه در یک صفحه A4 به طور جداگانه ارائه شود. بر روی مدارک ارسالی نباید نام، عکس، لوگو یا اطلاعات دیگری از شرکت کنندگان قرار گیرد. فرم ثبت نام و اطلاعات مورد نیاز در سایت شهرداري بناب قابل دانلود است، این فرم باید توسط شرکت کنندگان تکمیل و امضا شود و به همراه مدارک و اصل فيش واريزي هزينه شركت در مسابقه به آدرس پستی: آذربایجان شرقی شهر بناب خیابان امام خمینی (ره)شهرداری بناب کد پستی:5551897618 ارسال شود.ارسال همزمان فرم مشخصات و مدارک خواسته شده به منزلۀ شرکت در مسابقه می باشد و شرکت کننده پس از ارسال و معلوم شدن کفایت مدارک یک شناسه پیگیری دریافت می کنند. پیگیری های آتی از طریق این شناسه میسر خواهد بود. ارسال ناقص مدارک به حذف شرکت کننده منجر می شود. هزينه واريزي شركت در مسابقه تحت هيچ شرايطي قابل عودت نميباشد.

در تارنماي شهرداري بناب مجموعه نقشه ها و مدارک مورد نیاز و پژوهشهای مرتبط برای مطالعه شرکت کنندگان تدارک دیده شده است.

برای پرسشهای فنی و موضوعی با آدرس ایمیل يا اينستاگرام مدیر مسابقه، دكتر داريوش ستارزاده ارتباط برقرار کنند:

اينستاگرام: @dariushsattarzadeh

ايميل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

گزارشات پر بازدید